(Logo Welkoop)
Het lijken soms wat nietige verhalen maar ze kunnen voor behoorlijke impact zorgen.
Zo las ik gisteren een bericht op Facebook waarin een vrouw een bericht had gestuurd naar de Welkoop.
De speciaalzaak voor tuin en dier.
Blijkbaar is ze een regelmatige bezoeker en wat haar opviel was het gebrek aan kleding speciaal voor vrouwen.
Alle kleding die in de winkel ligt is gericht op mannen en dat is wel stigmatiserend, rolbevestigend.
Mannen werken in de tuin. Punt.
Vandaag de dag zijn vrouwen natuurlijk geemancipeerd en werken zelf ook in de tuin. Maar niet op hoge haken en in hun zondagse roze jurkje dus ook voor vrouwen is kleding voor tuin gewenst.
En toch is het nog niet standaard te verkrijgen.
De mevrouw in kwestie stuurde daarom een brief naar de Welkoop en tot haar verbazing kreeg ze positief nieuws terug:
“Wij zijn het met mevrouw eens dat het beter kan en dat veel werkkleding nu nog op heren gericht is.
Maar Welkoop zou Welkoop niet zijn als we een voorzichtige eerste stap aan het zetten zijn richting een damesassortiment werkkleding met het dameswerkkledingschap dat in week 21 in bijna 30 winkels start.
Dit assortiment zal echter nog niet in de folders zichtbaar zijn (omdat niet alle winkels dit assortiment voeren), maar wellicht wel in een Welkoop bij mevrouw in de buurt.
En mocht de lokale Welkoop toch geen damesswerkkleding schap hebben dan zijn vanaf week 21 de artikelen uit het damesassortiment online te verkrijgen.”
Het is weliswaar een voorzichtige stap (die opmerking is mij niet helemaal duidelijk, want welke risico’s zitten er aan het verkopen van vrouw gerichte werkkleding?) maar het is een stap!
En nu, vrouwen… allemaal naar de vrouwenafdeling van de Welkoop!