Reclames met bijna onbegrijpelijke woorden

Je zult het vast en zeker vaak gezien hebben: reclames met woorden die je amper begrijpt.
En toch blijven reclamemakers zich oermatig storten op woorden die door de normale vrouw bijna niet gebruikt worden.
Want als je vriendin aan jou vraagt welke creme je gebruikt, zeg je dan: “Dat is de cellular anti-age creme van Nivea met hyaluronzuur”?
Wij denken van niet.

Er zijn meer van dit soort reclames. Neem nou de afwasblokjes van Dreft.
In die reclame wordt gesproken van afwasblokjes met ingebouwde spoelhulpfunctie en antidofheidstechnologie.
Als je het goed leest is het best knap. Een blokje zeep waarin een sterk staaltje techniek verwerkt is. En dat voor die prijs?

De kleurshampoo van L’Oreal is de enige shampoo met drievoudige verzorging en weer een ander merk verzorgingsproducten komt rechtstreeks uit het hart van de Franse vulkanen met de kracht van geminiraliseerd water.

Wie houdt wie nu voor de gek?

Je kunt je afvragen wie nou wie voor de gek houdt. Vinden reclamemakers zichzelf nu heel erg slim? Denken reclamemakers dat wij slim of dom zijn?
Of denken reclamemakers dat de doelgroep nu wel móet denken dat zij bijzonder intelligent zijn?
Wat is de reden dat merken steeds weer woorden gebruiken die amper uit te spreken zijn, laat staan te begrijpen?
Wij begrijpen namelijk niet wat het doel is van ongebrijpelijke woorden in reclames.
Trouwens, weet je dat een aantal merken gewoon eigen gemaakte woorden gebruikt? In feite woorden die helemaal niet bestaan.

Onderzoek door RU

Nu is er door de Rijks Universiteit wel onderzoek gedaan naar taal in reclames maar die richtte zich specifiek op het gebruik van andere talen in Nederlandse reclames.
Een paar resultaten uit dat onderzoek laten zien dat reclamemakers ingwikkelde taal gebruiken om het imago meer ‘body’ te geven of om een bepaalde doelgroep aan te spreken.
Onze conclusie kan dan zijn dat een gezichtscreme met woorden zoals cellular en hyaluronzuur wel voor de intelligente vrouw moet zijn. Minstens een IQ van 120. Toch?
Dit wordt onderstreept door het antwoord van de reclamemaker dat bepaalde woorden worden gebruikt op basis van de taalvaardigheid van de doelgroep.
Het kan dus zijn dat Nivea of Vichy niet voor jou bedoeld is maar voor de universitair opgeleide vrouw.

Korreltje zout dan maar?

Wij nemen de reclames met een korreltje natriumcholride en dus daarmee ook de reclamemakers. 
Wel het zout uit de Hymalaya gebieden dan..