Vandaag is het moederdag maar waar komt deze dag eigenlijk vandaan?
Voor het ontstaan van moederdag moet je ver terug in de tijd.
De oorsprong vind je in de oude Griekse tijd.
Daar werd op elke 15e dag van maart, de moeder der Goden, Rhea, geëerd.
Dus niet de gewone moeders werden in het zonnetje gezet.
Ook binnen de katholieke kerk vonden dergelijke eerbetonen plaats en wel aan de moeder van Jezus: Maria en al in 1644 werd er in Engeland de eerste moederdag gevierd zonder kerkelijke achtergrond.
Ontstaan moederdag in Amerika
In Amerika werd moederdag pas midden negentiende eeuw geïntroduceerd.
Rechter Julia Howe startte daar en grootschalige campagne die in het teken stond van pacifisme en ontwapening van vrouwen.
Moederdag had in die tijd dus een hele andere betekenis.
Pas veel later, zo rond 1907, kreeg moederdag in Amerika een andere invulling: moeders kregen op die dag de waardering die ze verdienden.
Dat allemaal naar aanleiding van Anne Marie Jarvis die haar eigen moeder wilde eren vanwege de rol die haar moeder speelde in de Amerikaanse Burgeroorlog.
Moeder Jarvis was aangesloten bij Mother’s Day Work Club en verstrekte voedsel en medicijnen aan vrouwen die arm en behoeftig waren.
Deze campagne zorgde ervoor dat moederdag meer aandacht kreeg.
Het was in 1914 toen de Amerikaanse president besloot dat moederdag jaarlijks gevierd zou worden op de tweede zondag in mei.
Moederdag in Nederland
In 1924 kwam moederdag dan overwaaien naar Nederland.
De Koninklijke Maatschappij voor Tuinbouw en Plantkunde introduceerde moederdag in de hoop meer planten en bloemen te kunnen verkopen.
Dat is overigens nog steeds terug te zien in onze huidige moederdag: er worden talloze boeketten bezorgd en afgegeven aan moeders in Nederland: nog steeds het meest populaire cadeau voor je moeder.
Overigens geldt voor Nederland in ieder geval dat veel kinderen van de basisschool een eigen gemaakt cadeautje geven aan moeder.
Hedendaagse moederdag
Wat dus ooit begon als een eerbetoon aan een Godin is uitgegroeid tot een groot commercieel gebeuren.
Want moederdag blijft niet alleen bij het geven van een mooie bos bloemen aan moeders.
Grote commerciële bedrijven haken feilloos in op deze dag en proberen allerlei producten aan de ‘man’ te brengen.
Foto’s, huishoudelijk apparatuur zoals wasmachines en koelkasten maar ook weekendjes weg in een luxe hotel en dure kledingstukken.
Het kan niet gek genoeg.
Onderzoek wijst uit dat vandaag de dag ongeveer 60% aandacht geeft aan moederdag.