Toolkit Internationale Vrouwendag

Toolkit Internationale Vrouwendag 2026

Op deze pagina vind je allerhande downloads en ze zijn gratis te downloaden!
NB: Wij verzoeken je vriendelijkde website vermelding te laten staan

Kaartjes

thema 2025 internationale vrouwendag
8 maart één dag vieren, 365 dagen strijd
8 maart geen feestdag maar een strijdplan
Meer 2

Banners

Banner 2 internationale vrouwendag 2026
NietMijnRecht internationale vrouwendag 2026
Meer

Toolkit Scholen – #NietMijnRecht

Activiteit 1 – Verhalenmuur: “Dit is #NietMijnRecht”

Doel
Leerlingen bewust maken van dagelijkse vormen van onrecht en laten zien dat ze niet alleen staan.

Benodigdheden

  • Groot prikbord of muur (met papier bekleed)

  • Stiften, post-its of kaartjes

  • Titelbanner: “Dit is #NietMijnRecht”

Stappenplan

  1. Leg in de klas uit wat het thema #NietMijnRecht betekent. Geef voorbeelden: ongelijkheid, intimidatie, buitensluiting.

  2. Vraag leerlingen om een korte zin of ervaring op te schrijven. Dit mag persoonlijk zijn maar ook iets wat ze hebben gezien of gehoord.

  3. Hang alle kaartjes op de muur.

  4. Bespreek klassikaal een aantal voorbeelden (vrijwillig, nooit verplicht).

  5. Laat de muur gedurende de week zichtbaar hangen.

Tip voor nabespreking

  • Vraag: “Wat viel je op? Welke thema’s kwamen vaak terug?”

  • Sluit af met de boodschap dat onrecht niet normaal is  en dat we er samen iets tegen kunnen doen.

      Activiteit 2 – Theater of Rollenspel

      Doel
      Leerlingen leren grensoverschrijdend gedrag herkennen en oefenen hoe ze kunnen reageren.

      Benodigdheden

      • Ruimte om te spelen (aula, gymzaal of klaslokaal)

      • Eventueel attributen (stoelen, tas, mobieltje)

      Stappenplan

      1. Verdeel de klas in groepjes van 4–5 leerlingen.

      2. Geef elk groepje een situatie, bijvoorbeeld:

        • Een leerling wordt buitengesloten.

        • Een meisje krijgt nare opmerkingen op straat.

        • Ongelijke kansen in sport of school.

      3. Laat elk groepje een scène van max. 2 minuten voorbereiden.

      4. Speel de scènes voor de klas.

      5. Na elke scène: bespreek wat er gebeurde en vraag: Wat had er anders gekund? Hoe zou jij reageren als omstander?

      Tip voor nabespreking

      • Maak zichtbaar dat er altijd keuzes zijn: wegkijken, meedoen, of ingrijpen.

      • Moedig leerlingen aan om ook kleine acties (steun bieden, iets zeggen) te zien als krachtig.

      Activiteit 3 – Mini-Campagne door leerlingen

      Doel
      Leerlingen maken zelf een campagne en verspreiden de boodschap in hun eigen taal en kanalen.

      Benodigdheden

      • Computers/tablets of smartphones

      • Ontwerptool (bijv. Canva) of papier en stiften

      • Hashtag: #NietMijnRecht

      Stappenplan

      1. Leg uit wat een campagne is: een boodschap die je zichtbaar maakt via posters, social media of acties.

      2. Verdeel de klas in groepjes.

      3. Laat elk groepje een onderwerp kiezen (bv. ongelijk loon, straatintimidatie, huiselijk geweld).

      4. Laat ze posters ontwerpen, een TikTok- of Insta-video maken, of een flyer bedenken.

      5. Laat de groepjes hun campagne presenteren aan de klas.

      6. (Optioneel) Kies de sterkste ideeën en voer die écht uit in de school of online.

      Tip voor nabespreking

        • Vraag: “Welke boodschap spreekt jullie generatie het meest aan?”

        • Koppel de resultaten terug via de schoolwebsite, nieuwsbrief of social media.

      Toolkit Gemeenten en Beleidsmakers

      Activiteit 1 – Raadsbijeenkomst over Emancipatie en Veiligheid

      Doel
      Politieke aandacht vestigen op vrouwenrechten, gender(on)gelijkheid en veiligheid binnen de gemeente.

      Benodigdheden

      • Raadszaal of vergaderruimte

      • Inleider (deskundige, ervaringsdeskundige of vrouwenorganisatie)

      • Stellingen of casussen voor debat

      Stappenplan

      1. Plan een themabijeenkomst rondom 8 maart.

      2. Nodig raadsleden, maatschappelijke organisaties en inwoners uit.

      3. Begin met een korte presentatie: cijfers over huiselijk geweld, loonkloof of lokale veiligheid.

      4. Bespreek stellingen, zoals: “Elke gemeente moet een eigen actieplan tegen femicide hebben”.

      5. Leg afspraken en vervolgacties vast.

      Tip voor nabespreking
      Publiceer de uitkomsten en acties op de gemeentelijke website en deel ze via lokale media

      Activiteit 2 – Lokale Checklijst Gendergelijkheid

      Doel
      Beleidsmakers laten onderzoeken hoe gelijk de gemeente eigenlijk is en waar verbeterpunten liggen.

      Benodigdheden

      • Checklist met aandachtspunten (downloadbaar format)

      • Toegang tot lokaal beleid (sport, zorg, veiligheid, werk)

      Stappenplan

      1. Gebruik de checklist als quickscan voor gemeentelijk beleid.

        • Zijn sportsubsidies evenredig verdeeld?

        • Zijn openbare ruimtes veilig ingericht (verlichting, toezicht)?

        • Wordt er genderbewust beleid gemaakt in armoedebestrijding of werkgelegenheid?

      2. Bespreek de uitkomsten in het college en stel prioriteiten vast.

      3. Vertaal verbeterpunten naar concrete maatregelen of projecten.

      Tip voor nabespreking
      Betrek vrouwenorganisaties en jongerenraden bij het beoordelen van de uitkomsten: hoe ervaren zij de gemeente?

      Activiteit 3 – Zichtbaarheid in de Gemeente

      Doel
      Internationale Vrouwendag en het thema #NietMijnRecht zichtbaar maken voor inwoners.

      Benodigdheden

      • Gemeentelijke communicatiekanalen (socials, website, nieuwsbrief)

      • Campagnemateriaal (posters, visuals, hashtags)

      • Samenwerking met lokale partners (bibliotheken, buurthuizen, sportclubs)

      Stappenplan

      1. Lanceer in de week van 8 maart een campagne via gemeentelijke kanalen met het thema #NietMijnRecht.

      2. Plaats posters in gemeentehuizen, scholen en buurthuizen.

      3. Vraag inwoners hun eigen ervaringen of statements te delen (bv. via social media met hashtag).

      4. Combineer dit met een fysieke actie, zoals het ophangen van rode schoenen (symbool tegen femicide) bij het gemeentehuis.

      Tip voor nabespreking
      Verzamel reacties en input van inwoners en koppel dit terug in een raadsvergadering of beleidsnota

      Toolkit Werkgevers & Bedrijven

      Activiteit 1 – Quickscan Gelijke Beloning

      Doel
      Zicht krijgen op eventuele loonkloof binnen de organisatie en dit bespreekbaar maken.

      Benodigdheden

      • HR-data (salarissen, functieniveaus, arbeidsduur)

      • Eenvoudige rekentool (Excel of HR-software)

      • Eventueel externe adviseur of HR-partner

      Stappenplan

      1. Verzamel gegevens over salarissen van mannen en vrouwen in gelijke functies.

      2. Vergelijk gemiddelden en let op verschillen in inschaling of doorgroeimogelijkheden.

      3. Bespreek de uitkomsten met HR en directie.

      4. Stel een actieplan op om verschillen te verkleinen of op te heffen.

      Tip voor nabespreking
      Communiceer de resultaten (in hoofdlijnen) transparant met medewerkers. Dit vergroot vertrouwen en betrokkenheid.

      Activiteit 2 – Poster- & Campagnepakket op de Werkvloer

      Doel
      Medewerkers bewust maken van respect, gelijkheid en grenzen in de dagelijkse werkomgeving.

      Benodigdheden

      • Posters of digitale schermen (downloadbare visuals met #NietMijnRecht)

      • Interne nieuwsbrief of intranet

      • Hashtag #NietMijnRecht voor interne socials (Teams, Slack, Yammer)

      Stappenplan

      1. Kies een week rondom 8 maart om extra aandacht te besteden aan vrouwenrechten.

      2. Hang posters op in kantines, gangen en bij koffiemachines.

      3. Deel korte statements of video’s via intranet en interne socials.

      4. Organiseer een lunchsessie of Q&A met een gastspreker over gelijkheid op het werk.

      Tip voor nabespreking
      Laat medewerkers zelf bijdragen door hun eigen “#NietMijnRecht”-ervaring of idee te delen.

      Activiteit 3 – Workshop Veilige Werkcultuur

      Doel
      Een open gesprek voeren over (on)gewenst gedrag en hoe iedereen kan bijdragen aan een veilige werkvloer.

      Benodigdheden

      • Externe trainer of interne HR-professional

      • Voorbereide casussen (bv. ongepaste grap, verschil in kansen, intimidatie)

      • Ruimte voor dialoog (vergaderruimte of online sessie)

      Stappenplan

      1. Start met een korte introductie: waarom #NietMijnRecht belangrijk is voor de organisatie.

      2. Bespreek herkenbare casussen uit de werkpraktijk.

      3. Vraag: hoe voelt dit voor de betrokkenen? Wat zou jij doen als collega/leidinggevende?

      4. Oefen samen mogelijke reacties en afspraken.

      5. Leg concrete afspraken vast, zoals het (beter) zichtbaar maken van meldpunten of vertrouwenspersonen.

      Tip voor nabespreking
      Maak afspraken zichtbaar in het bedrijfsreglement of gedragscode en koppel dit later terug in een personeelsbijeenkomst.